חשיבותו של ציון ה-PR

כל מקדם אתרים מתחיל יודע שציון ה-PR חשוב, אמנם הוא איננו חשוב כפי שחלק מהאנשים מייחסים לו ומפארים אותו ומנגד גם רבים האתרים אשר מבטלים אותו מכל וכל ואומרים כי ציון ה-PR הוא איננו אלא סטטיסטיקה בלבד, אנסה לתת מספר הערכות ומדדים לגבי חשיבות ה-PR.
אין זה מוזר שאתרים בעלי PR גבוה דווקא מופיעים, אם כי לא כל הזמן בעמודים הראשונים? לשאלות אלו ואחרות אנסה לענות במאמר זה.

 

מהו הפייג'ראנק

 

הפייג'ראנק הוא ציון שיכול לנוע מ"לא זמין" [N/A] עד ל 10, כאשר בפועל ישנם מספר באמפרים בדרך מ"לא זמין" [N/A] עד ל10, והציון כולל כ13 ציונים בסך הכל, אשר אפילו לציון הבסיסי ביותר, שהוא ה-PR1, יש מספר ציונים לעבור בדרך אליו.

  1. לא קיים - לרוב זהו ציון שיינתן לדף חדש שעדיין לא אונדקס בגוגל.
  2. לא נמצא [N/F] - ציון שנמחק, עקב תגובות ספאם לרוב, ולעיתים גם נמחק האינדוקס שלו מגוגל.
  3. לא זמין [N/A] - מאחר וציון הפייג'ראנק מתעדכן אחת לכמה חודשים, זהו דף שציון עדיין לא ניתן לו, בהינתן הציון הזה, סביר להניח כי אם הוא לא ישתנה ל0 תוך כשבוע (מניסיון אישי), הוא יקבל בעדכון הפייג'ראנק עד לציון 2.
  4. 0 - במידה והעמוד הוא כבן פחות משבוע וכבר קיבל ציון 0 הוא יכול לעיתים אף לקפוץ לציון של 4 בעדכון אחד ויחיד, הכל תלוי ברמת הכתוב בעמוד ובעמודים השונים התמוכים בו (קישורים פנימיים וחיצוניים), כיצד כתוב הטקסט (H1 וכ'ו) וכמות הגולשים שהתעניינו בו ברשתות החברתיות ועוד מספר משתנים של עמוד חשוב.
  5. 1-2 - לרוב יינתן לאתרים שלא מושכים יותר מדי תשומת לב, אין להתרגש מעמודים כאלו והם לרוב יחשבו כעמודים שלא כדאי להשקיע בהם יותר מדי.
  6. 3-4 - עמודים שהראו יותר חשיבות מהציונים 1-2 ובטיפול נכון יכולים אף לעלות הרבה יותר מהציון הכתוב, אך גם לרדת במידה ולא יראו עוד פעילות ועניין מהגולשים.
  7. 5-6 - לרוב לא יינתן לעמודים פנימיים ללא הצדקה מובהקת לעמוד שאכן מייחס תוכן חשוב לקוראים, תוכן רלוונטי, מקורי, אשר מצא חן בעיני הרבה גולשים.
  8. 7+ לרוב אלו יהיו אתרים ולא עמודים פנימיים, למרות שנתקלתי במספר עמודים כאלו, לרוב במידה ואלו הם אתרים פנימיים, האתר שמכיל אותם יהיה בעל ציון גבוה ורלוונטיות גבוהה במונחי המפתח שלו, כמו כן אתרים שיקבלו את הציון הזה יהיו בעלי אתרי תמיכה גדולים סביבם ולא אתרי תמיכה קטנים, אלא אתרים פעילים באופן יומיומי ושוטף דוגמאת YNET וNRG, אתרים מעל לציון 7 יהיו לרוב אתרים מסחריים גדולים, FACEBOOK, MICROSOFT ואתרים חשובים אחרים בקהילה המקומית, והבינלאומית.

ניתן להגיד כי ציון הPAGERANK יתקבל לאחר חישוב של הגורמים הבאים:

  1. איכות טקסטים אחרים הכתובים באתר - לרוב נמצא עמודים ריקים בעלי PR4, שמכילים מספר מילים דל, זה יגרם בגלל כוח תנופה שמעניקים עמודים אחרים, אין זה אומר שהעמוד עצמו חזק, אלא רק שהוא נתמך על ידי קישורים חזקים ביותר.
  2. איכות הקישורים (PR) וקישורים שנכנסים לעמודים, מעין גרף של האינטרנט והקישורים הנכנסים לכל אתר ואתר, שלבסוף מוביל אל העמוד שלך, כל אלו יובילו לציון העמוד ולבסוף לציון כללי של האתר.

 

חשיבותו של הפייג'ראנק

 

אז לאחר שהבנו מהו ה-PR ניתן להבין שה-PR בהחלט מסמל ציון כלשהו שגוגל נותן לאתר, ציון שלעניות דעתי בהחלט יש להתייחס אליו ברצינות, אמנם לא נדיר למצוא אתרים בעלי PR7 בעמוד שני במונח תחרותי בעוד אתרים בעלי PR4 נמצאים בעמוד ראשון.
עקב זאת רבים הם האנשים שמבטלים את ציון ה-PR מכל וכל, שהרי הכיצד ציון ה-PR מראה כי העמוד חשוב, ובכל זאת איננו מציג אותו בעמוד הראשון.

לדבר זה יש תשובה פשוטה ביותר, ידוע לכל שישנו אלגוריתם מורכב שמחליט על מיקומים, ו-PR הוא רק אחד מהמשתנים, האם כל מקדם אתרים יגיד שהוא יעדיף אתר בעל ציון PR5 מאשר אתר עם PR9? ברור שלא, אך בדומה לגוגל יש עוד משתנים להסתכל עליהם כמו מיקום העמודים במונחים המרכזיים שלהם, כמות העמודים המאונדקסים וכמה PR יש להם.

 

לסיכום, ניתן להגיד כי אכן יש חשיבות ל-PR אמנם לא הגבוהה ביותר,ישנם עוד הרבה משתנים לבדוק לפני שמבצעים החלפת קישורים ואין להסתכל על מדד ה-PR בלבד להחלפת קישורים.

קידום אתרים